Proteinová vánočka



Receptů na vánočku jsem vyzkoušela již tolik, že bych je nespočítala na všech prstech rukou i nohou. Nikdy mi ale nevyšla krásně nadýchaná, někdy ani těsto nenakynulo, párkrát se nepropekla, ovšem kůrka byla až nepříjemně křupavá a někdy prostě nechutnala tak, jak má.

Proto jsem přestala postupovat podle receptů a dala dohromady zkušenosti z předchozích pokusů. Navíc jsem přidala protein, protože jak všichni víme,  na ten během svátků nemyslíme, zato si užíváme horem dolem slaďoučkého cukroví, které se té bílkoviny  také nepředá.

S výsledek jsem byla nesmírně spokojená.
Jak je vidět, ani jsem ji nestihla vyfotit celou, prostě jsme se na ni vrhli a takto to dopadlo, musela jsem si tento ubohý kousíček ukradnout, abych alespoň párkrát foťákem zachytila tu dokonalost.

Ani neumím vyjádřit jak měkounká byla a jak moc autentická těm pocitvým z pekařství byla. To, že se v ní shovávala ona zázračná ingredience nikdo nepoznal. Snad jen byli všichni rychleji sytí.


150 g vanilkového / naturalproteinu 
850 g špaldové mouky
100 g tuku(Promienna)
150 g třtinového cukru - nemusí vůbec být
450-500 ml mléka (lískooříškové)
1 ČL skořice
kostka droždí
mandle
rozinky
rum

"vejce na potření" 
2 PL mléka, trocha cukru a mouky
nebo 1 vejce




Den předem si namočíme rozinky do rumu.


Zaděláme si kvásek rozmícháním droždí se lžící cukru, mouky a mlékem. Necháme 15 minut na teplém místě.
Mezitím si v míse promísíme protein, mouku, cukr, skořici. Nasekané mandle a rozinky, které nasákly všechen rum (popřípadně zbytek rumu přilijeme později) přidávám až úplně na konec a zapracuji do těsta.
Jakmile je kvásek hotový, vmícháme ho do těsta spolu s mlékem (postupně přilíváme) a tukem (popřípadě rumem). Rukama prohněteme, je-li třeba přidáme mouku/ mléko.

Těsto se nesmí hrozně lepit! Lepkavé by mělo být ale jen krapet, zase nesmí být úplně suché, to by nevykynulo.
Je lepší ať je lepivější, mouku můžeme zapracovat ještě po vykynutí.

Těsto vytvarujeme do bochánku, posypeme moukou a necháme na teplém místě (na topení / v mikrovlnce) alespoň 2 hodiny kynout.
Jakmile těsto nabude do dvojnásobku původní velikosti, na pomoučené ploše vyválíme 8 stejných dílků. 


Ze 4 spleteme první řadu, ze 3 druhou a z posledních 2 (poslední dílek jsme rozkrojili na dva) smotáme do závěrečné řady, potřeme "vajíčkem",

naskládáme na sebe, posypeme nakrájenými mandlemi a spojíme párátky.  (můžete klidně splést dle svého postupu, mě tento přijde nejjednodušší). 



Nakonec dáme do předehřáté trouby na 160°C do zlatova. Cca 30-40 minut.


Po vyndání necháme vychladnout, namažeme ořechovým máslem a marmeládou / ovocem a pochutnáváme si.